Från offer, till överlevare, till att leva

Om du längtar efter din partner - kom ihåg att det inte är konstigt att en del av dig längtar. Du har en gång blivit kär i den personen, i den person han gav sig ut för att vara när ni träffades. Men minns samtidigt att alla de fina stunderna förr eller senare har följts av misshandel som har gjort dig illa och skadat dig oerhört mycket. Så även om du kan tillåta dig att känna längtan, ska du inte agera på den, dvs kontakta honom eller falla för hans eventuella uppvaktning. Samma sak är det med till exempel ilska - du ska absolut tillåta dig att känna din ilska över vad din partner har gjort mot dig, men du ska inte agera ut den inför honom, dvs kontakta honom och släppa ut din ilska över honom (det kommer inte leda till något gott, och kan bli farligt för dig).
Källa: http://www.varningstecken.n.nu/overlevare

Att längta efter sitt ex efter att det tagit slut, det gjorde jag också. Jag var så osäker på om det var mig eller han det var fel på, om jag kunde ha överdrivit saker så som han sa att jag gjorde. Funderade om det verkligen kunde vara så att jag inte kommer att klara mig utan honom, att ingen annan kommer att vilja ha mig.
Första tiden var den jobbigaste, jag slogs varje dag mot känslan att be honom komma hit och försvinna tillsammans med honom. Även om han behandlade mig dåligt, så då fanns jag ju.

Jag ska ärligt talat säga att jag inte kunde hålla mig från att ha kontakt med honom. Även om det inte var särskilt mycket. Dels hade vi ouppklarat vissa saker, "bodelning" och sådant. Och även för att jag hade känslan av saknad. Denna känsla har blivit svagare, och i det stora hela obefintlig - men ibland känner jag fortfarande av den. Inte saknaden av just honom, utan snarare personen som han utgav sig för att vara i början - när allt var bra och bekymmersfritt. Att ha kunnat känna saknad har länga även gett mig skuld- och skamkänslor. Men det är naturligt, och man är så hjärntvättad så det tar ett tag att ta sig ur den känslan. Jag vet inte om jag kan säga att jag gjort det helt och hållet ännu.

Misshandlaren kommer kanske att försöka få dig tillbaka. Han kommer att känna av att han inte längre får sina kickar från dig, och han kan därmed bli snäll, charmig och uppvaktande på ett sätt han inte varit sedan i början av ert förhållande.
Källa: http://www.varningstecken.n.nu/overlevare

Det är just när det var på väg att ta slut, eller när han kände att risken fanns, som det var som bäst mellan oss. Då var han som han var i början, han var den jag föll för, den jag ville att han skulle vara. Det höll dock inte länge innan det övergick i samma mönster igen - kontrollerande, manipulerande, lögnaktiga. 

Tycker även att ni som tvingas fortsätta ha kontakt med eran partner på grund av gemensamma barn eller liknande ska läsa det som står rätt långt ner på denna sida: http://www.varningstecken.n.nu/overlevare under rubriken "Om du är tvungen att ha fortsatt kontakt med din partner."

Kommentarer
Postat av: Fia

"Jag behöver inte överleva, jag behöver bara leva.

Och jävel, vad svårt det kan vara. Just den skillnaden."

2011-06-21 @ 19:22:23
Postat av: Lisa

Sofia tycker du är ENORMT starkt som verkligen skriver om det.. Och tycker det är super bra att du skriver om det!!! Bara synd att du skulle bli utsatt! :/



Kram

2011-07-05 @ 09:26:06
URL: http://pinklisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0