6.

Dagens historia innehöll både psykiskt och fysiskt. Det psykiska är som ett genomgående tema hos alla; det är det som är svårast att förklara, det är det som finns kvar även när han är borta, det som är svårast att bevisa - även för sig själv. Man får så många gånger höra att man inbillar sig, att man överanalyserar och överdriver att man till slut börjar fundera om det kanske är så? Det fysiska, det försvinner när han försvinner, det är lättare att komma över även om man kan vara helt sönderslagen, det är lättare att bevisa.
Dagens historia innehöll så fruktansvärt mycket fysiskt. I början fick hon också höra orden "Det är inte våld så länge man inte slår." Att möbler flög runt i huset efter en det var inte våld. Detta eskalerar ofta till någonting värre, till nävar. När man två gånger blir inlagd på sjukhus på grund av misshandel av den som sägs älska en, då är det någonting som inte är rätt. När man ger sig på barnen, både psykiskt och fysiskt, då är det någonting som inte är rätt. När man ska ha sex i utbyte för att dammsuga lägenheten, för att låta någon gå ut och träffa någon, för att skjutsa barnen någonstans - då är det någonting som inte är rätt!!

Det sägs att sådana mäns beteende eskalerar mellan varje förhållande, att det bara blir värre och värre. Det kan börja med "bara" psykiskt våld, övergå till fasthållningar för att sedan sluta med slag. Jag fick tidigt höra att "Men Sofia, du vet väl att det är så där kvinnomisshandel börjar?"

Jag sa inte så mycket idag egentligen. Jag öste ur mig det jag ville säga redan i början. Vi skrattade åt att jag brutit ihop bara för att Dexter inte ville mysa med mig. Sen var jag egentligen ganska nöjd. De förstod min oro, och vi får se vad som händer. Jag satt mest och lyssnade idag. Det må vara hemska historier man får höra, sådant man inte tror kan hända, men det är ändå på något sätt intressant. Jag är en sån som ändå vill veta.
Det jag satt och grubblade över i slutet var hur hemskt det måste vara även för barnen. Jag kan inte ens tänka mig in i en sådan situation att bli misshandlad av sin far under sin uppväxt. Min pappa är så lugn och fin, det är få gånger han ens höjt rösten.

Just nu känner jag mig bara helt utmattad. Det var skönt att få vara där idag, det var det absolut. Men nu är jag helt knäckt. Det är som att någonting har lättat från mina axlar, trots att jag satt mest tyst. Så nu tror jag och hoppas att jag kommer kunna sova gott inatt.

Har även varit ner på stan en sväng, träffat Feffo, fixat inför min outfit på fredagens sittning, ätit på Black Country Kitchen (uppe på Åhléns). Om det är någon som inte ätit där så rekommenderar jag det varmt. Dels brukar han ha bra dagens lunch, men hans ceasarsallad är helt fantastisk. Dessutom har han så skön personlighet, och är verkligen mån om sin kunder. Så ska ni äta på stan, gå dit istället - det är värt det =)

Kommentarer
Postat av: mami

Nej, det är svårt att förstå? Men dessa män har själva inte insikten om att det är FEL!!!

Ofta är det män som blivit utsatta själva, som fortsätter med samma beteende, för de har inte lärt sig något annat. Men för en del är det helt enkelt deras "natur".

Jag är innerligt tacksam att du ändå lyssnade på din mor som sa åt dig att vara uppmärksam... även om det gick alldeles för långt innan du insåg att du inte kunde "fixa" och göra någon annan "hel"...



Jag hoppas att de som borde läsa dina inlägg, gör det, för att få en insikt!

Ingen, varken man eller kvinna har rätt att bruka fysisk,psykisk eller andligt våld mot någon annan. Det handlar alltid om makt och kontroll!



Jag är så stolt över dig och VET att du kommer att tvinna dina trådar till ett starkt rep och det i sin tur kommer att vara det repet som andra sköra trådar kan hålla i utan att du dras med. I din yrkesroll kommer du att möta på mååånga som har samma berättelse och då kommer din "rep" att vara din styrka! Glöm inte det!

Vi ses snart!

Puss!

2011-02-24 @ 08:49:52
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: lovisa

vad fin du är!

2011-02-24 @ 09:03:29
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: lovisa

sv: vsg och ack så mkt:D

2011-02-24 @ 10:41:26
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv: Det förstår jag, har också en katt som är min lilla älskling..xD

2011-02-24 @ 12:12:34
URL: http://xmisssunshine.blogg.se/
Postat av: c.

fin header där!

2011-02-24 @ 14:49:21
URL: http://carolinesjondin.devote.se
Postat av: c.

sv: jaha okej, :)

allt bra?

2011-02-24 @ 15:50:04
URL: http://carolinesjondin.devote.se
Postat av: karolinajonsson

fin blogg :D

2011-02-24 @ 15:59:43
URL: http://jonssonsfoton.blogg.se/
Postat av: Dessie

Hej hopp. Ja det är så då man både vill höra och hålla för öronen på samma gång. Oftast så vinner ju nyfikenheten trots att man nästan mår lite illa över att höra vissa historier. =)



Så här gör du glassen:



Knäck 4 ägg och separera gulan från vitan.

Vispa 1/2 dl socker och 2 tsk vaniljsocker med äggulorna tills det blir vitt och poröst.

Vispa vitorna i en ren torr annan bunke med 1/2 dl socker, vispa det riktigt riktigt hårt och fluffigt.

Vispa upp 4 dl vispgrädde.

Blanda ihop allt försiktigt, tills det blir en enda smet.

Sedan så tog jag 2 dl frusna hallon och värmde med 2 matskedar socker och 2 matskedar vatten i micron till det hade smält.

Det måste vara alldeles kallt då du blandar ned det i smeten, så in i kylen om det blev varmt i micron.

Så vänder du försiktigt ned hallonen och marängerna (som du krossat lite lätt i händerna bara)

i smeten och häller ned allt i en form och in i frysen. Efter ca 2 timmar så rör du om i formen och efter ca. 4 timmar ska det vara klart beroende på hur kallt du har i frysen!



Jääääätte gott!! =)



Lycka till.



Och du, vilken fin banner!



Ha en bra dag



Kram

2011-02-24 @ 16:30:48
URL: http://dessies-egna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0