12, de två hjulen

Idag var det möte nummer 12 av 14. Vi fick bekräftat att det inte bara blir 14 möten, utan 16 stycken eftersom att vi surrar så mycket! Det känns skönt att det blir förlängt. Det känns ändå konstigt att om en månad är det över, finito! Dessa människor som har kommit att betyda så mycket för mig. Även om man säger att man ska träffas efter, det blir inte alltid som man vill. Men jag hoppas att vi kommer att fortsätta träffas.

Allas historia är berättad, så idag började vi med den riktiga teorin. Fakta, sådant som går att ta på. Att få se på papper att det är ett mönster, det är så kallade stategier. Vi fick ett papper med makt- och kontroll hjulet, och ett med jämtställdhetshjulet.

Så här stod det på det pappret med makt- och kontroll hjulet:

Varför vissa män slår kvinnor
Vakom en mans övergrepp på en kvinna ligger ofta ett behov av makt och kontroll. Detta uppnås genom hot om våld och våld, samt kränkande behandling. Samtidigt tar han inte på sig ansvaret för det våld han begår. Han gömmer sig bakom en lång rad ursäkter och bortförklaringar. Att det är hennes, barnens eller nån annans fel, att han var full eller svartsjuk, att hon var otrogen eller att barnen inte var tysta. En sådan man behöver hjälp att hitta andra lösningar än våld när han är frustrerad och uppger sig blivit provocerad. Han behöver hjälp att bli medveten om den skräck han utsätter sin familj för. Det finns hjälp att få och mannen kan alltid förändra sigg agerande från den stund han tar ansvar för det.


Tvång och hot
* Hotar och genomför hot om att göra henne illa
* Hotar att lämna henne, att begå självmord, att anmäla henne till sociala myndigheter

* Får henne att ta tillbaka (polis)anmälan
* Tvingar henne till olagligheter
Genom skräck
* Gör henne rädd med utseende, handlingssätt, gester
* Han slår sönder hennes saker
* Förstör henne ägodelar
* Är våldsam mot husdjur
* Visar vapen
Sårade känslor
* Kuvar henne
* Får henne att känna sig underlägsen
* Retas
* Får henne att känna sig tokig
* Leker förståndslekar
* Förödmjukar henne
* Får henne att känna skuld

Isolering
* Kontrollerar vad hon gör, vem hon umgås och talar med, vad hon läser, var hon vistas
* Begränsar hennes aktiviteter utanför hemmet
* Använder svartsjuka för att försvara sitt beteende

Förminskar och förnekar och förebrår
* Skämtar om misshandeln och tar inte hennes oro på allvar
* Förnekar att misshandel förekommer
* Förskjuter ansvaret för våldsamt uppförande
* Säger att det är hennes fel

Använder barnen (djuren)
* Får henne att känna skuld gentemot barnen
* Använder barnen som budbärare
* Hotar om att ta barnen ifrån henne
Manling dominanas
* Behandlar henne som tjänstefolk
* Bestämmer allt viktigt själv
* Visar vem som är "herre på täppan"
* Bestämmer vad som är manligt och kvinnligt
Ekonomiskt förtryck
* Hindrar henne från att skaffa eller behålla ett jobb
* Tvingar henne att be om pengar
* Ger henne en viss ranson
* Tar ifrån henne pengar
* Håller henne omedveten om och utan tillgånger till familjens inkomst

Vi fick alla varsin överstrykningspenna och skulle stryka över det vi kände igen oss på, vilket var rätt mycket. Jag tänkte mycket på det där med att "när han är frustrerad och uppger sig blivit provocerad." Provocerad.. Jag minns någon gång bland de första diskussioner vi hade. Jag minns hur jag till slut började skrata åt honom och sa att han var löjlig, för att det var verkligen löjligt. Varför skulle jag omvända min kompis från homosexuell till hetrosexuell vara för att jag umgicks med honom?! Då brann det ju av.. Efteråt fick jag höra just det, att jag varit provocerande, att jag fick skylla mig själv att han reagerade som han gjorde.

Jag använder varningstecken-sidan som referens på rätt mycket jag skriver, hädanefter kommer jag nog även att använda detta hjul. Det väcktes mycket tankar kring detta, mer tankar än vad jag just nu minns på rak arm, plus att jag är trött nu och vill publicera inlägget innan jag somnar.

Fick även se jämställdhetshjulet, hur det ska vara:

Sedan fick vi frågan vilket hjul vi var uppväxta under. För det är tydligen vanligt att kvinnor som hamnar i sådana här relationer, hamnar där just för att det är det enda de vet hemifrån. Men jag måste ändå säga att mina föräldrar är under jämställdhetshjulet. När jag blir stor vill jag ha ett sådant äktenskap som mina föräldrar har!

En sak som nämndes idag fick mig att tänka väldigt mycket, eftersom jag inte alls reflekterat över detta tidigare. Jag träffade för några månader sedan en fin kille. Det fanns inga direkta fel med honom, hans familj var underbar och han ville faktiskt ha mig - trots att "ingen annan kille kommer någonsin vilja ha dig." Denna kille var väl ingen hejare på att höra av sig. Inte någon hejare på att verbalt bekräfta att jag finns och varför han tycker om mig. Han skickade inte så mycket sms, skrev inte så fort han såg jag var online på msn. Det kändes som att han inte brydde sig.
Det som togs upp idag var att kvinnor som varit med män som går under makt och kontroll hjulet, är vana att få sms direkt de inte ses. Att ha någon som alltid skriver och frågar vad man gör, alltid skriver långa noveller om hur bra man är, alltid bekräftar. Någon som påpekar varje liten sak man gör, bra och dålig. Även om det egentligen ibland handlade om makt och kontroll. Jag fick respons på allt jag gjorde. Jag hade någon att alltid skriva till vad jag gjorde för stunden, ingenting jag rapporterade om vad jag gjorde var för töntigt eller ointressant.
"Det är svårt för en kvinna som varit i ett makt och kontroll förhållande att sedan gå in i ett vanligt. En vanlig kille kanske inte skriver hela tiden. Han vet var man har varandra, och man hörs av om det händer någonting utöver det vanliga."
Jag kan verkligen känna att jag saknar det ändå. Någon att alltid skriva till, vad än jag gör. Det var faktiskt en av de saker jag inte störde mig på. Även om det handlade om kontroll. Jag hade ju ändå ingenting att dölja, så det gjorde mig oftast inte så mycket. Förutom ibland, när jag var med kompisar och ville vara social med dem men han skrev hela tiden. Och när jag innan jag skulle ut och träffa någon fick instruktioner att jag måste skriva ett sms minst en gång varje timme. Så, well.. Just det var kanske inte så bra. Men att när jag var hemma och gjorde ungefär ingenting, kunde jag skriva nå tjoller som han genast gav respons på. DET saknar jag.

Väldigt tidigt fick jag bekräftelse.. Och jag var utvald, trots att han hade så många andra tjejer efter sig.. 
"Han säger att du är den enda kvinnan som har förstått honom och att du är den enda som har behandlat honom bra. Han sätter dig på en piedestal." Källa: http://www.varningstecken.n.nu/

Sänt: 20:55:49        2009-07-26
Förlåt jag känner mig som en stalker. Men jag kan inte sluta tänka på dig. Varje sekund dyker ditt leende upp i mina tankar och jag blir helt knäsvag. Är jag konstig pga det? :o Helt seriöst, varje sekund. Kunde inte ens ha en vanlig familjen middag utan att tänka på dig. Det var då morsan min frågade när hon skulle få möta denna mystiska tjejen. Kändes som att hon läste mina tankar, för jag tänkte oxå när jag skulle få träffa dig. Detta är helt tokigt. Efter 2 träffar är jag helt svag för dig som jag knappt känner, och som du vet har jag haft en hel del tjejer efter mig. Men aldrig känt nått så starkt som jag känner för dig. Och nu snacka vi om att jag till och med bara träffat dig 2 gånger. Vad har du gjort med mig? Jag känner mig helt förtrollad som i en saga…. Tack att jag fick lära känna dig tjoller fia. Och förlåt om jag är tjatig och inte kan få nog av dig eller kan sluta skriva till dig… <3


I början av förhållandet är misshandlaren charmig, uppvaktande och snäll mot kvinnan. Ingen kvinna skulle medvetet ge sig in i en relation med någon som behandlade henne illa redan på första dejten. Med tiden framträder misshandlarens kontrollerande, misshandlande sida, och den verbala misshandeln inleds, ofta smygande subtilt. Det är av stor vikt för alla kvinnor att känna till varningstecknen, som ofta uppträder redan under "smekmånadsfasen" (se Tidiga Varningstecken).
Källa: http://www.varningstecken.n.nu/misshandlaren

Många som varit med om ett sådant här beteende i ett förhållande funderar varför man stannade så länge, varför man inte gjorde någonting. Men jag har fått lära mig att "Du gjorde det bästa du kunde göra i just den situationen." Så med det vill jag ge er detta citat:

FORGIVENESS is giving up the HOPE that the PAST could have been any diffrent.


Well, har gjort tårta ikväll som jag ska bjuda på imorgon på praktiken. Är rätt nöjd med resultatet.

"Får jag ringa eller? :)"
"Haha är du pratsugen? Jag ska skriva blogg först! :)"
"Nä men med dig vill man ju inte missa en enda gång :) Okej då kanske det inte passar, men en annan dag :)"

Söt!!
Och har ni tänkt på hur glad man blir när man får ett mms vad personen gör just nu?
Jag tycker det är en fin gest.

Godnatt nu!

Kommentarer
Postat av: mami

Det var en fin komplimang att du vill ha ett förhållande som mami och papi <3



Jag är så tacksam över att du valde att vara med i denna grupp. För nu har du verktyg och vet hur du ska använda dem. Vad som faktiskt är "normalt" och inte.

VI älskar dig hjärtat! <3

2011-04-07 @ 07:51:19
URL: http://annasdrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0