Tvätt-tid

Natten som var drömde jag en lång mardröm, en väldigt detaljerad sådan. När jag vaknade upp ur den mindes jag allt, varje detalj av drömmen. Jag lyckades somna om och när jag vaknade helt minns jag bara början av drömmen. Jag har ibland tidigare drömt att jag varit jagad av någon/något. Inatt var det av honom. Jag minns exakt var jag sprang, var jag gömde mig. Och jag kunde verkligen inte förstå hur han kunde hitta mig. Men han hittade mig, han tog mig.. Sen minns jag inte exakt vad som hände, men jag minns att det var mycket.

Imorgon är det dags för gruppen igen. Nu när alla har berättat sin historia börjar  den riktiga teorikursen. På tal om gruppen, förra gången fick jag veta att varje termin startas en kurs i hur man skriver sin egen självbiografi om traumatiska händelser. Jag funderar starkt på att gå denna nästa termin. Då har jag ju inte gruppen, och jag vill ju lära mig att skriva.

Jag har funderat på det. Hur fashinerande det är att dessa män kan göra de mest hemska saker och inte förstå att de gjort någonting fel. Och hur de kan säga att de gjort fel, bara för att man ska tycka synd om dem. Hur de kan prata om tvätt-tiden i samma meddelande?!

Sänt: 15:20:52        2010-01-03
Inte i sömnen, jag var nyvaken därför minns jag inte hur länge. Men som jag sa lär ju aldrig hända igen.. Jag är så jävla ledsen på mig sj att jag kommer inte ens kunna pussa dig eller så längre.. Enda jag tänker på då är att jag våldtog dig.. :$ just nu vill jag bara ta bort mig för mitt jävla beteende. Och jag ska berätta som sagt allt för dig denna vecka som jag minns sen ska jag lämna dig i fred och aldrig störa dig igen. Jag klarar inte av att se dig bli sårad igen.. Fanns ingen tid måndag så jag tog tisdag kl 12-17?

Efter ett misshandelstillfälle kan misshandlaren bete sig helt normalt. Han är kanske lugn, trevlig och kan te sig avslappnad, eftersom han fått ut en del av sin inre spänning. Genom att misshandla får han ett övertag över partnern, som därmed hamnar i underläge. Han upplever sig tillfälligt ha makt och kontroll, och det får honom att må bra, eftersom han egentligen är en människa som upplever vanmakt och brist på kontroll. Medan misshandlaren är lugn igen mår kvinnan samtidigt mycket dåligt. Hon kan vara upprörd, arg, ledsen, skrämd och känna vanmakt, ilska och brist på kontroll. Hon kan uppleva det som om "mattan ryckts bort under hennes fötter", som om hon blivit rubbad ur balans. Hon kan uppleva förvirring över vad som nyss har hänt. Hon kan ifrågasätta sig själv, sin person och sina iakttagelser och skuldbelägga sig själv för misshandeln. Inför omgivningen kan misshandlaren te sig normal och trevlig, medan kvinnan kan ge intrycket av att vara tyst, obalanserad och asocial. Omgivningen förstår inte vad som egentligen pågår, och misshandlaren kan framstå som den "trevliga" av de två.
Källa: http://www.varningstecken.n.nu/misshandlaren


Kommentarer
Postat av: mami

Modiga starka kvinna, det är vad du är! och jag är; den stolta modern <3

2011-04-06 @ 07:08:44
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: Fotograf Viktoria wigenstam

Vilken tur :) Var osäker på att det var likt, man blir så "blind" efter några timmar tittandes på pappret :)

2011-04-06 @ 18:25:36
URL: http://viccivicci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0