Ventrikelsond

Ikväll hade vi KTC-träning på skolan, KTC = Kliniskt Tränings Centrum. Vi ska bland annat öva på ventrikelsond, var väl främst tänkt på dockor. För er som inte vet så är en ventrikelsond en slang som går från näsan via svaljet och ner i magsäcken så man kan ge näring till dem som inte själv kan äta. Jag tyckte det kändes som en bra grej att få veta hur det känns, så man får veta vad patienten går igenom, så jag ställde upp som "docka". Först skulle jag dra in bedövningsmedel i näsan, och bara det kändes jätteäckligt. Sen första gången de försökte tog det stopp någonstans, blev lite blod från någonstans åsså fick dom börja om. Sen gick det bättre. Och det var faktiskt sjukt äckligt när det kom i svaljet och man skulle "svälja" slangen! Det kändes jätte obehagligt i halsen, framför allt att prata. Förstår inte hur patienter klarar av att ha så, jag ville ha ut den ungefär direkt. Men nu har jag iaf provat hur det känns, och det är nog en nyttig grej att göra.

Bildbevis:




Värsta nu är att man fortfarande är helt bortdomnad i näsa och svalj, känns lite olustigt :p

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ventrikelsond kan man också sätta in för att avlasta magsäcken, t.ex. vid ett iliustillsånd, för att tömma magsäcken, då kopplar man till en påse ex. en uribag för att mäta maginnehållet.

2010-11-16 @ 20:59:36
Postat av: Grodan

Meh! Vi fick bara öva på dockor :P

2011-05-30 @ 14:00:04
URL: http://reneesmedhult.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0