Dagens tradera

Idésemiariet tog inte så lång tid som det stod på schemat. Vi var klara redan kl 10 istället för kl 12 :) Jag och Sofia ska göra det här grupparbetet tillsammans. Arbetet går ut på att göra en "tänkt studie", man ska alltså förbereda för en studie, hur man skulle gått tillväga osv, men inte göra den. Vi har valt att göra en kvalitativ studie om hur killar med anorexi upplever vården. Sen har vi inte riktigt bestämt om vi ska jämföra gentemot tjejer, eller om vi ska jämföra killar som har anorexi och får vård med dem som har blivit "botade". Det hade nog varit rätt intressant att göra studien helt ut också, men det är ju en kort kurs så att sådan tid finns inte.
Jag tycker anorexi är en intressant sjukdom. Även andra psykiska sjukdomar. Visserligen väldigt hemsk, men det är ändå fascinerande på något sätt. Jag gillar att lära mig mer om sådana sjukdomar, läsa böcker om det osv. Vi diskuterade även det idag, att hur ofta är man egentligen frisk när man blir friskförklarad? 
Sedan diskuterade vi även ungdomsmottagningar som en annan grupp tänkte skriva om. Då kom vi in på ämnen som hur de är uppbyggda. Tydligen det här i Umeå har toan där man lämnar urinprover ute i väntsalen. Inte ett dugg pinsamt? En som varit på en ungdomsmottagning berättade att de inte hade tagit henne i hand för att på just där gjorde de inte sådant av hygieniska skäl. Say what?! Som om det skulle vara mer smittorisk på en ungdomsmottagning än avdelningarna på NUS? Jag kom att tänka på hur det var när jag var liten. Jag gick aldrig till en ungdomsmottagning. Jag vet inte om det var för att jag inte ha behovet helt enkelt? Jag tror ändå att största anledning var för att det fanns ingen i Glommers utan man var tvungen att åka upp till Arvidsjaur. Vi fick veta att de hade öppet på torsdagkvällar så man kunde åka dit med torsdagsbussen, men aldrig riktigt någon information om vad man kunde få hjälp med där? Första gången jag var i kontakt med en ungdomsmottagning fann jag det väldigt onaturligt, då skulle jag bara följa en kompis dit. Jag undrar om det är bara jag som upplever det så, att jag kanske aldrig har haft behovet att gå dit, eller om det beror på att man kommer från ett litet ställe där det inte finns någon.

I förra inlägget skrev jag 5 punkter jag fick av en vän, varför man skrattar i min närhet. En av punkterna var att jag är knasig på ett bra sätt. Jag är nog kanske det. Jag är väldigt strukturerad men ändå impulsiv. Det jag menar med det är att jag gillar att planera mitt liv. Jag skriver upp allt i mobilen så att jag har koll när jag har vad i skolan, när jag ska jobba, när vi ska spela beachvolley osv. Samtidigt är jag väldigt impulsiv, har jag inget särskilt för mig kan jag hitta på nästan vad som helst med någon vän. Jag säger ofta ja när någon vill hitta på någonting. Förut var jag alltid den som sa nej. Jag kände mig obekväm i många situationer och tyckte inte att jag passade in. Visserligen finns den känslan ibland fortfarande, men jag låtsas inte om den. "Fake it 'til you make it." Som i onsdags, var första gången jag for ut med "det gänget". Förra terminen sa jag alltid nej till de erbjudandena eftersom att jag kände att jag inte passa in med dem. Men nu sa jag ja, för jag hade ju egentligen ingen anledning att säga nej. Och det var rätt kul faktiskt, och det lär bli roligare för varje gång! Bara man vågar ta steget över den där tröskeln och vara med första gången.

Nej eftersom att jag inte städade någonting eftersom att jag somnade före kl20 så är det bästa att ta tag i det då! Ska även ner och tvätta nu, ser jag på klockan! Tiden går så fort!


Denna vann jag på tradera idag. Har länge kollat på den i olika färger men det blev en blå eftersom att det inte var någon som hade budat på den just idag! =)

Kommentarer
Postat av: mami

Fin klänning! Lite olikt dig med blå... men det tror jag har att göra med att jag aldrig klädde dig i blått när du var liten!



jag tror de flesta känner sig obekväma både med ungdomsmottagningar och att bege sig ut bland nya vänner... men som jag lärt er... "fake it til you make it"

Bäst du städar toan ordentligt, du vet ju att jag inte gillar "snusk" speciellt runt handfatet ;)

Puss



2010-12-10 @ 15:03:44
URL: http://annasdrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0