När jag stannar upp och lyssnar..

Extra vak leder till många vakna timmar på natten, och lite "självterapi". Jag har redan hunnit processera väldigt många tanker men har lite svårt att sätta ord på dem. Jag har för det första inte berättat om självbiografikursen på kvinnojouren som jag började i onsdags. Jag tror det kommer bli jätte bra, vettigt. Dels att träffa fler likasinnade kvinnor, som verkligen förstår det man varit med om på ett helt annat sätt.
Vi fick även lära oss kloka grejer inom skrivande, som det fria skrivandet eller som jag tidigare lärt mig att kalla det "associera fritt". Kort sagt att ta papper och penna (alternativt dator som för min del) och börja skriva. Det man skriver behöver inte ha någon särskild ordning, man behöver inte tänka på grammatiken utan bara se till att låta orden komma flytande. Ett sätt att börja med detta är att sätta upp en tid som man ska skriva, exempelvis 3 minuter, vilket vi även provade på i onsdags. Vi fick början av en mening: "När jag stannar upp och lyssnar.." Under dessa 3 minuter hann jag skriva ner 163 ord som jag tänkte delge till er för att visa hur det blev för mig när jag bara skulle låta orden flöda.

"När jag stannar upp och lyssnar vill jag inte att det ska vara tyst. När det är tyst hör jag sådant som inte finns, sådant som jag inte hade hört om jag till exempel haft igång musik. När jag stannar upp och lyssnar vill jag att någonting ska låta. Jag tror att mycket beror på att när det är tyst så tänker jag på så mycket. När musik är igång då kan jag istället fokusera på texten i musiken, musikens känsla. Många av de låtar jag lyssnar på är lite jobbigt text, men jag ser det inte längre jobbigt. Texter som man känner igen sig på har jag alltid gillat. Men jobbiga texter, sådana om kärlek, de är jobbigt för att man bryr sig, och det man bryr sig om är fint. Alltså är det jobbiga fint. Förr såg jag det inte så, men jag har börjat på göra det sista tiden. Nu står det still, jag vet inte vad jag ska skriva."

Någonting jag reflekterade över och även relaterade till tidigare kontakter med våldsutsatta kvinnor är hur man benämner situationen. En osund relation, ett konstigt ex, ett dåligt förhållande osv, men aldrig har jag (vad jag kan komma ihåg) hört någon kvinna benämna sig själv som våldsutsatt eller misshandlad. Inte heller har jag hört någon direkt benämna sitt ex som misshandlare, utan snarare konstig, sjuk, kanske till och med psyko.
En annan sak jag reflekterat över tidigare och jag även såg en annan kvinna reflektera över tidigare idag, är hur många våldsutsatta kvinnor som arbetar inom vården. Det är dock många som arbetet inom vården ett bra tag innan de träffat sitt "konstiga ex". Vad beror då detta på? Jag hade själv en liten teori att man redan i början av relationen med en sådan karl undermedvetet känner av hans behov av omhändertagande. Arbetar man inom vården är man van att ta hand om människor, och de flesta trivs även med det (förutom vissa bittra som ångrar sitt yrkesval). En annans teori var egentligen liknande men hon använde orden "Jag tror det beror på att vi har ett jääättestort hjärta,vi älskar att hjälpa och finnas för andra."

En annan sak som kom upp i onsdags på kvinnojouren var följande citat: ”Bland de finaste fåren finns de hemskaste vargarna.” Anledningen att detta citat ens kom upp var för att många påtalade hur deras ex verkade vara världens finaste och snällaste utåt, men inom hemmets fyra väggar..

"Det finns en stor poäng för misshandlaren att tåt framstå som fläckfri, normal och trevlig Om kvinnan skulle berätta för någon om hur han är i hemmet är det inte säkert att omgivningen skulle tro henne omedelbart, eftersom hon ju har en "toppenman". Misshandlaren reserverar sin aggressiva, fientliga, kritiska, kränkande och nedlåtande sida för partnern, när de befinner sig i enrum. Något som skapar förvirring hos kvinnan och får henne att kanske börja leta fel hos sig själv - "han är ju så trevlig mot andra, och alla tycker han är fantastisk, så det måste vara något fel med mig eftersom han behandlar mig annorlunda"."
Källa: http://www.varningstecken.n.nu/misshandlaren



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0