Diamanten

Jag gillar människor som får mig att tänka efter, se saker på ett annat sätt, utvecklas. En sådan människa pratade jag med häromkvällen. Han drog en liknelse som jag fann väldigt målande, så jag tänkte få dela den även med er.

Han jämförde människor med diamenter. Ingen är den andra lik och beroende på hur man snurrar på diamanten ser den olika ut. Vissa sidor av diamenten är inte alls särskilt fina med andra är fantastiska. På samma sätt är människor man lär känna. Ingen är den andra lik och en människa har flera olika sidor. Vissa sidor gillar man inte medan vissa verkligen tilltalar en.
Alla är unika, och han beskrev hur han vill se hela diamanten - alla sidor hos en människa. Även de sidor som inte är så fina.

Allt man varit med, allt man gör, allt man är präglar hur vi är idag. Som när någon får höra om mitt ex och vad jag varit med om, då vill jag inte att de ska se på mig som att jag har problem. ALLA har problem, frågan är bara vad man gör med dem - om man erkänner och bearbetar dem eller om man sopar dem under mattan och endast visar hur "perfekt" man är.
Mina problem idag beror inte på honom utan det är problem som jag hade haft ändå. Skillnaden nu efter jag har träffat honom är att jag faktiskt tar tag i dem och bearbetar dem. Förr förnekade jag allt, berättade inte att jag mådde dåligt när jag mådde dåligt. Nu för tiden mår jag mestadels bra, men jag talar inte ofta om för vänner när det är botten. Däremot pratar jag med min person, jag funderar och jag bearbetar.
Det är först när jag kan sätta ord på det som är jobbigt, på mina "problem" som jag faktiskt kan bearbeta dem och då går det ofta väldigt snabbt. Förr kunde jag länge må dåligt över samma sak gång på gång på gång. Idag mår jag endast dåligt över det tills jag själv medvetandegör problem, tills jag sätter ord på det.

Det jag egentligen ville säga med detta inlägg var att; Tänk på diamanten. Det finns alltid flera sidor, sidor vi gillar och sidor vi inte gillar. Men om man inte ser alla dessa sidor så ser man inte helheten, man ser inte hur unik någon är. Man ser inte hela diamanten.


Kommentarer
Postat av: mami

Så är det att leva i ett "sunt" förhållande. Man gillar inte alla sidor. Men som jag ser det är man när man börjar en resa tillsammans. 2 helt oslipade diamanter och tillsammans så nöter man och slipar man fram det vackraste... Det tar tid, och... det gör ont ibland. Så här efter 25 år så kan jag säga; det har varit perioder när det varit extremt smärtsamt att slipa sin egen och sin partners diamant. Man ligger och gnider och sen så passar man bara in... hur man än vrider och vänder... om man har turen att man finner den man finner är värd att finna det vackra man tillsammans kan finna! Att man funderar och grubblar, det gör de allra flesta, det viktiga är att inte fastna i ett negativt tänkande utan känna igen att man är där och släppa det...

Älskar dig <3

2012-01-15 @ 09:23:20
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: Fotograf Viktoria Wigenstam

Sv: Tack så mycket, ja ibland fastnar jag, gillar det inte men man måste ju bjuda på sig själv lite grann :)

2012-01-15 @ 14:42:21
URL: http://viccivicci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0