Ambulans och polis

Har varit och jobbat i Vännästrakterna som personlig assistent idag. Dels imorse var det inte alltför roligt. Stod 15-20 minuter och försökte få fram Thomas bil som jag hade lånat för att ta mig fram och tillbaka. Inte nog med att det var SNÖ överallt, det var en tjock hinna IS på rutorna som vägrade gå bort. Nåväl, jag tog mig iväg, men fastnade efter en plogbil på E12'an.
Det var i alla fall lugnt på jobbet, läste ut sista twilight boken idag också. Det var sen när jag var på väg hem det gick åt skogen. Jag var trött och slut så Thomas lovade att han skulle skicka hem mig när jag kom upp på höjden med bilen.
När jag ska svänga av från blå vägen upp mot östra gymnasiet fetdör bilen, mitt i vägen för trafiken! 



Där stod jag alltså, försökte vrida om nyckeln igen men ingenting hände. Började febrilt leta efter varningslysesknappen men hittade inte knappen någonstans! Efter någonting som kändes som en evighet hittade jag den, det var ingen knapp utan en spak.
Paniken började spridas, det kom bilar från alla håll och jag tog mig ingenstans. Då stannar en ambulans och frågar om jag behöver hjälp. Jag förklarar att bilen fetdog och att jag inte tar mig härifrån. Jag säger att det inte är min bil så jag har ingen koll på i princip någonting.
Han säger "Öppna huven, det luktar bränt. Måste se så att ingenting brinner."
Jag: "ÖÖÖÖHH?! Jag vet inte var man öppnar huven.."
Han hjälper mig att öppna huven, ingenting brinner. Då kommer en polisbil och kliver ut för att hjälpa. De stoppar upp trafiken och kopplar bogserlina på bilen.
Jag: "Ööööhm.. Jag har aldrig blivit bogserad förr så kanske ska någon annan göra detta..?"
Ambulanskillen: "Nejdå, det är bara att styra."
Polisen börjar gasa och då inser jag att det är rattlås, jag har ju inte ens nyckeln i tändningen! Hinner inte åtgärda detta innan jag är ännu mer fel på vägen. Ambulanskillen tar då över och de kör bilen upp på parkeringen.
Där står jag och tittar när de bogserar upp Thomas bil, med dåligt samvete att jag har gjort något fel.
Polisen säger: "Har du kört på ettan i 120km/h?"
Jag: "Nej.."
Polisen: "Nej då är det inte ditt fel."
Jag skrattar för jag vet inte vad annars jag ska göra. Säger att det här är första gången jag blir "stoppad" av polisen sen jag tog körkortet. Frågar om inte de kan bogsera bilen upp på Nydalahöjd men det kunde de såklart inte.
De lämnar mig där och jag ringer Thomas som fick ett sms av mig när jag stod fast i korsningen: "Bilen fetdog. Ambulansen och polisen ska hjälpa mig nu." Så här i efterhand inser jag ju att det inte var världens snällaste sms att skriva, men jag ville bara snabbt förklara situationen så då blev det så.
Han sa att det var lugnt, men skuldkänslorna svämmade över. Jag sa att jag fixar så att någon kan komma och bogsera upp den på en gång. Han sa att det inte var nödvändigt men jag sa att jag provar använda min livlina "Ring en vän". Vi la på och jag stirrar på mobilen.. "Öööh... Vem ska jag nu ringa?" Problemet är att alla jag känner som har bil har antingen en skruttig bil, dåliga däck eller inte dragkrok. Kunde komma på en person med en bra bil - Fredrik.
Försöker ringa Fredrik men inget svar. Hoppet försvinner, men jag provar skicka ett sms: "Hjälp mig!" Får till svar "Oj med vad? Ser film nu". Av hans korta svar att dömma förstod jag att han egentligen var upptagen, men jag ringde ändå. Han svarade men sa att tyvärr ser han ju film med en tjej så.. Han sa dock att jag skulle ringa tillbaka om jag inte fick tag i någon annan.
Försökte med ännu en livlina men Roger har inte dragkrok och ingen ögla heller (som polisen sa räckte). Under tiden vi pratade fick jag sms från Fredrik, att hans sällskap tyckte det var okej att hjälpa mig. Lycka! Så han kom som den vänliga själ han är och räddade mig ur min knipa. Vi åkte upp på höjden och hämtade Thomas så han fick styra sin bil själv så att jag inte skulle råka krocka medans den blev bogserad eller nå.
Det gick bra och när vi kom upp konstaterades att det förmodligen är slut bensin. Jag vet ju egentligen att hans bensinmätare är trasig så man måste gå på antalet mil, men i stundens panik trodde jag att det var fullt med bensin eftersom mätaren visade det. Tydligen var den inte tankad full från förra gången den var använd, vilket inte riktigt hade blivit förstått så förmodligen var det ett sådant enkelt problem. Det skulle var skönt om det var så i alla fall, då slipper jag ha dålig samvete över att jag "haft sönder" någonting.
Det är skönt att man har sådana bra vänner som ställer upp när det verkligen gäller. Tacktack!

Kommentarer
Postat av: J

Duu kom på att du gillar att hålla på med hår och sånt ;) Tänkt fråga om du kanske skulle ha ork/lust att hjälpa mig färga håret nån dag? :)

2012-01-20 @ 11:04:54
URL: http://playboy.bubbleroom.se
Postat av: Fotograf Viktoria Wigenstam

Sv: Tack vännen! :) Det värmer att höra!



Men vilken osis, inte kul att bli bärgad och hjälpt av polis och ambulans :) haha

2012-01-20 @ 11:22:39
URL: http://viccivicci.blogg.se/
Postat av: Madde

sv: Veckans blogg är uppe nu

Vann du inte? anmäl dig igen

Vann du? anmäl dig igen :)



DIREKTLÄNK:

http://mezos.blogg.se/2012/january/veckans-blogg-3.html#comment

2012-01-21 @ 18:28:17
URL: http://mezos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0