Beröring är beroendeframkallande

"Den fysiska närheten till andra människor gör dig tryggare och friskare, den håller liv i relationer.
Någon lägger en hand på din arm, kramar om dig eller masserar din spända nacke - och vips känns livet lite lättare. Du blir lugn, känner dig kanske som en lyckligare människa. Kroppen jublar.
Att fysisk beröring gör oss gott och får oss att slappna av vet vi av erfarenhet. Förklaringen, eller åtminstone en del av den, stavas oxytocin."*


Jag tycker som säkerligen många andra människor att närhet är fantastiskt. Att mysa, vara nära, kramas. Som många av er vet så är jag en väldigt mysig människa. Spontankramas gör jag gärna, ligger i någons famn i soffan medan man sitter och pratar, sitter och håller någons hand på föreläsningarna, pillar i någons hår på rasterna och så vidare.
Jag känner verkligen som artikeln skriver att jag blir lyckligare av närheten. Och det måste inte vara intim-sexuell närhet utan det räcker väldigt långt med närhet från en vän. 
Det här med att sova med någon är också mysigt. Dock sover man ju sämre med någon första gångerna man sover med denne. Det tar ett tag innan man "vänjer" sig, men när man väl har gjort det så blir det istället svårt att sova ensam. Jag upplever det åtminstone så. Fastän jag i början sover väldigt dåligt med någon prioriteras det emellanåt, för att hur lite sömn man än må få - ack vad mysigt det är!
‎"Dessutom ger de mersmak - beröring är beroendeframkallande."*
Att ge långa kramar gör jag till de flesta jag umgås med. Däremot kyssar utbyter jag inte med vemsomhelst. Även om jag inte varit kär (eller någonting ens åt det hållet) i den jag kysst har det ändå oftast funnits någonting. Det är inte en random jag träffar för första gången i alla fall.
Jag har även sovit med flera och gjort just det, sovit. Visserligen somnat i dennes famn men inte utbytt någon kyss. Vissa kallar mig teaser för detta, men jag ser (oftast) inte mening med att bara strula bara för att. Klart det händer, men det är så skönt att bara få ligga i någons famn och känna sig trygg - då behövs det inte så mycket mer!

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/omsint-beroring-far-kroppen-att-jubla



Kommentarer
Postat av: mami

*Kris... ( inget sker av en slump, jag tänkte inte ens på avsnittet, men har drömt att jag begravt ett massa gammalt, dvs varit på begravningar som var jobbiga fast de dog för 15-20 år sen. Samma period som min kropp började givet. Själen är smartare än man själv tänker efter... men den drömmen var före avsnittet...)Puss <3

2012-01-16 @ 09:48:57
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: mami

*Kris... ( inget sker av en slump, jag tänkte inte ens på avsnittet, men har drömt att jag begravt ett massa gammalt, dvs varit på begravningar som var jobbiga fast de dog för 15-20 år sen. Samma period som min kropp började givet. Själen är smartare än man själv tänker efter... men den drömmen var före avsnittet...)Puss <3

2012-01-16 @ 09:50:05
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: mami

Fullt naturligt! kroppen är ju vårt största känselorgan. De vetenskapliga studierna visar ju att spädbarn som inte får beröring, bara matas osv. men inte beröring blir skadade för livet och många av dem överlever inte... Så du är helt NORMAL!!!!

Puss prinsessa!

2012-01-16 @ 10:40:42
URL: http://annasdrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0