Sinnescirkus

Föreställningen med Henrik Fexeus var hur bra som helst! Det handlade egentligen om att ingenting sker av en slump utan att hjärnan skapar mönster, så att han var som "tankeläsare". Vissa saker han gjorde, var helt absurda! Jag rekommenderar verkligen alla som har möjlighet att gå och se denna att göra det! Under föreställningen tog han upp vissa ur publiken emellanåt, dock långt från alla eftersom att det var nästan 600 personer där. Men nog lyckades jag hamna på scenen ändå, och det var inte alls hemskt. Jag fick även stå och prata i mikrofonen. Roger frågade efteråt om jag var nervös, men det var jag faktiskt inte. Tyckte att det var rätt roligt faktiskt, som jag sa till Roger "bra träning inför framtiden när jag blir författare och ska stå och prata om min bok." ;)
Hans föreställning gick mycket ut på att ingenting händer av en slump. Han pratade mycket om att finns det inget egentligen mönster så ser hjärnan till att skapa sig ett mönster. Som den här bilden:

Antar att alla ser den "vita triangeln", fastän den egentligen inte finns. Egentligen är det ju bara cirklarna som är urholkade på ett visst sätt. Det finns många synvillor som visar på att - när det inte finns något mönster skapar hjärnan ett.
När han pratade om att inget sker av en slump tänkte jag mycket på livet - ödet. Att allt som händer, sker av en anledning. Det är meningen att man ska få gå igenom vissa saker, det är meningen att man ska träffa vissa människor.
Samtidigt visade han som egentligen också på att man kan bli manipulerad att tänka som han vill att man ska tänka. Hur enkelt det faktiskt är. Det känns så olustigt när man bli så manipulerad, att man helt kan tappa verklighetsuppfattningen. Att man börjar fundera på om saker man egentligen vet inte har hänt, kanske har hänt ändå, bara för att man får höra det tillräckligt många gånger? Att man tror att saker är okej fastän men vet att det inte är det, bara för att man får höra det..

Det brukar ju heta - tur i spel, otur i kärlek och vice versa. Jag har alltid sagt att jag har tur i både och. Jag har fortfarande rätt tur i spel, men kanske har jag inte alltid haft så tur i kärlek. 

Varför är man egentligen så analytisk och kräsen? Förut gick jag meste på känsla, nu är det mer förnuft. Jag ställer som upp en gungbräda i mitt inre och väger för och nackdelar mot varandra. Är det värt, eller inte? Är det här bra, eller borde jag kanske göra på ett annat sätt. Jag tror att jag inte tänker så mycket, men omedvetet gör jag nog faktiskt det. Jag tror att efter allt som hänt har jag blivit väldigt bra på att ställa upp alla plus på ena sidan gungbrädan och alla minus på andra sidan. Däremot att se vilken sida som väger över vilken, det kan jag oftast inte riktigt se.

Idag har jag följt en klasskompis - Elin till katt-tanta. Det slutade med att hon tog med sig två av katterna hem som hon ska vara fodervärd åt. Katt-tanta är rätt gammal, och jag tycker ärligt talat att det är rätt jobbigt att prata med henne i telefon för att hon är så svamlig. Men när man är där, man träffar katterna och lyssnar på hennes historier och så, det tycker jag faktiskt är väldigt mysigt. Jag gillar ju som sagt att prata med äldre människor, och att dessutom få gosa med massa katter under tiden gör det ju inte precis värre. 

Ikväll har jag varit hos Jennifer, vi fikade och spelade spel. Sjukt trevligt, det är ett sådant roligt gäng! Trots att jag i princip bara känner Jennifer så känns det ändå som att jag passar in där. Jennifer träffade jag i Boliden eftersom att vi båda har jobbat där. Vi har klickat sedan första början, vi har alltid kunnat prata om allt möjligt. Det må ibland vara ett tag mellan gångerna vi ses, men när vi väl ses är det som vi aldrig varit ifrån varandra. Och hon har hittat sig en så himla fin kille, han var med ikväll. Det var så roligt att se, för det passade så bra ihop - verkligen kompletterade varandra. 

Ikväll ringde även chefen från Boliden, att jag ska få jobba - juldagen, annandagen och nyårsdagen, som det ser ut nu. Inte så mycket egentligen men var rätt långa pass och två av dem är delade turer, så det kommer ändå bli rätt bra med pengar och ändå kommer jag hinna ha lite jullov vilket passar mig ypperligt :)

Nu ihelgen blir det jobb fredagkväll, medicinspex på lördag och jobb söndag. Full rulle som vanligt.

Jag känner mig lite nedstämd ikväll. Eller kanske bara omotiverad, jag vet inte? 


Tjockisen gillar tomteluvan!

Kommentarer
Postat av: mami

Jag säger ju alltid att inget sker av en slump, eftersom alla våra val har lett oss exakt till den plats där vi befinner oss...



Tror du än mer fick det tydligt för dig hur vansinnigt lägg en del människor har att manipulera andra och hur otroligt fort man kan bli "hjärntvättat" av karismatiska människor".

Det är ju dessa som startar sekter, misshandlar sina hälftar, lyckas bli stora ledare/chefer fast de inte har egenskaper för att vara det. Hitler var ju en sådan...



När man väx upp och allt har varit enkelt och man sen blir bevisad motsatsen... att livet kan var svårt och komplicerat så är det inte så konstigt du känner dig lite låg, när du möter din vän som du upplever fortfarande får leva i den känslan att det är enkelt...med valen...



Medan du har haft hur många valmöjligheter som helt, men bränd av erfarenhet, så stannar du kvar i den säkra zonen.



Men som mami vill jag komma med ett råd, stanna där så länge du behöver...

DU behöver tid att hitta dig, för du har alltid haft någon vid din sida sedan du var 14 år och inte hunnit med den biten under tonåren....



DU behöver inte känna som om du går miste om någon, för den du behöver i framtiden går dig inte miste, utan när du är redo, så blir det rätt. Lita på det och njut under tiden istället av uppmärksamheten.



Jag älskar dig min prinsessa <3

2010-12-03 @ 09:58:59
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: Jonas

Joh Fexeus är ju riktigt bra, fick lov å "fixa" första säsongen av brainstorm nu:)



Man lär ju sig alltid av sina tidigare erfarenheter och blir väl därför mer analytisk i liknande situationer i fortsättningen. Inget som jag tycker är negativt, är väl bara bra att man utvecklas som person:)



Men som din mor säger är det ju bara dumt att stressa fram saker!

2010-12-03 @ 13:11:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0