Separation ur misshandlarens perspektiv

När misshandlaren känner att kvinnan är på väg att lösgöra sig från honom, bli starkare och kanske vilja lämna honom, kan han ta till några av följande beteenden: (hämtade ur boken Why does he do that? av Lundy Bancroft)

  • Han kanske bättrar sig omedelbart. Han lovar att ändra på sig, blir snällare och mer hjälpsam. Han kanske slutar med beteenden han vet att du inte tycker om genom att t ex dricka mindre, vara hemma mer, sköta hushållet i högre grad eller uppvakta dig på olika sätt. Han kanske till och med säger att han vill söka hjälp och börja i terapi. Han kanske ber om ursäkt för saker han gjort. Han kanske tar tag i saker som du har klagat över att han inte gör. Kort sagt - han blir plötsligt den man som du önskar att han var och den man du hela tiden velat tro att han innerst inne är. Den man han var i början av förhållandet, den man du blev kär i. Detta är en fasad.

Det hände under några gånger i förhållandet att jag sa att det inte fungerade längre. Då blev han plötsligt återigen den "perfekta" pojkvännen. Skötte hushållet klanderfritt, överraskade med små gåvor trots att pengarna egentligen inte fanns. Han gick t.o.m med på att söka hjälp. Vad han egentligen pratade om på dessa möten, det är en annan femma. Dessutom blev många av hans möten inställda eftersom hans kontaktperson var pappaledig - i efterhand fick jag veta att hans kontaktperson endast har vuxna barn.

  • Han kan säga att du aldrig kommer att kunna klara dig utan honom. Han kan säga att ingen annan man kommer att vilja ha dig. Dessa två repliker är en klassiker i sammanhanget. De kan göra stor skada om man tror på dem, men är oerhört vanliga och inget man ska ta till sig. Det är en lögn, det han säger. Kanske hjälper det att veta att oerhört många misshandlare yttrar just dessa ord då de känner att kvinnan är på väg att lämna honom.

"Hur ska du klara dig utan mig som lagar mat åt dig, du kan ju inte laga mat själv!" Det var många saker han ständigt påpekade att jag inte skulle klara mig utan honom eftersom att.. Dessutom att ingen annan kille kommer att stå ut med mig. "Ingen annan kommer att vilja ha dig."  

  • Han kan plötsligt spela offerrollen. Han kan hota med självmord om du vill lämna honom. Han kan få dig att känna skuldkänslor för att du vill lämna honom. Han kan bete sig självdestruktivt genom att t ex dricka för mycket eller isolera sig. Han kan även få andra människor att pressa dig till att ge honom en andra chans.

"Ja, om du gör slut med mig då kommer jag inte att bry mig vad som händer med mitt liv!" Han hotade aldrig direkt med självmord, utan han använde sig av den indirekta metoden. Och om han skulle göra någonting skulle det vara mitt fel! 
Datum: 2010-09-01 09:38
Skiter väl jag i, allt är ditt fel ändå så hon får väl skylla på dig eller nå, du ska vara glad att jag inte tagit mitt liv för då hade du verkligen fått skulden. :p


  • Han kan inleda ett nytt förhållande, för att göra dig svartsjuk eller arg.

Väldigt snabbt efter att det tagit slut mellan oss hade han en ny tjej. Och han var snabb på att berätta för mig hur mycket bättre än mig hon var. Han poängterade mina "brister" och sa att hon inte hade dem. Att han hade en ny tjej gjorde mig inte särskilt mycket - eftersom att jag ändå inte ville ha tillbaka honom. Men allt han klankade ner på, det sved! 

  • Han kan hota dig på olika sätt, mer eller mindre diffust. Han kan hota med att han tänker ta vårdnaden om barnen. Han kan hota med att se till att du inte ska få några finansiella resurser. Han kan hota med att skada dig eller till och med döda dig. Om du har träffat en ny man kan han hota med att skada eller döda denne.

Det han hotade med länge och det som var min stora skräck var att han skulle ta Dexter ifrån mig. Min lilla bäbis! Och han, han hade ju inget hem - var skulle han ta vägen med en katt? Vad han skulle tänkas göra med mig skrämde mig inte i närheten så mycket som att han skulle ta Dexter. Jag drömde mardrömmar om att jag vaknade och katterna var borta. Mardrömmar att jag vaknade mitt i natten och han stod vid fotänden av sängen och hånskrattade åt mig.

  • Han kan sprida rykten om dig och försöka förstöra dina vänskapsrelationer eller ditt rykte. Han kan sprida privat information om dig i syfte att förödmjuka dig.

Inget konkret som jag kan komma på. 

  • Han kan förstöra dina ägodelar.

Han hade inte tillgång till några av mina ägodelar så han fick aldrig chansen. 

  • Han kan bli fysiskt eller sexuellt våldsam. Separationen kan vara en farlig tid för kvinnan som lämnar en misshandlare.

Efter riktiga separationen hade han inte möjlighet till det. Däremot innan..

  • Han kan förfölja dig, stalka dig, genom att ständigt ringa, mejla eller komma på spontana besök. Han kan bete sig oförutsägbart - har ni gemensamma barn kan han ständigt ändra överenskommelser eller kontakta dig i tid och otid under förevändningen att något måste diskuteras angående barnen. Bor ni fortfarande tillsammans kan han bevaka dig och följa efter dig.

Sms ramlade in konstant. En sekunden var han charmig och berättade hur bra jag var, sen plötsligt slog det om och han började hota om både det ena och det andra. Likt en gammal gubbe med frontallobs demens. 

  • Han kan ha intentionen att göra dig gravid, att binda dig till sig genom ett barn.

Inte efter separationen. Men under tiden? När jag nu tänker efter vet jag inte om det var hans avsikt. Men jag minns att jag var lika orolig varje månad att jag inte skulle få mens. 

Misshandlaren kan växla mellan dessa olika taktiker. Han kan vara trevlig och charmig ena dagen, i syfte att locka dig tillbaka, för att bli hotfull nästa dag (när hans "charm" inte har fungerat). Misshandlaren kan dock bete sig elakt även när han själv inte vill ha en återförening och fortsätta förhållandet.

Källa: http://www.varningstecken.n.nu/separation


Kommentarer
Postat av: mami

Du är så fantastisk som orkar berätta. Du kommer hjälpa många vidare. Puss <3

2011-05-13 @ 15:24:41
URL: http://annasdrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0