Mäns våld mot kvinnor

Ikväll går mina tankar till en kompis och hans syster. Systern ligger på IVA, misstänkt misshandlad av sitt ex. Hon kan endast röra på huvudet och är åtminstone just nu förlamnad resten av kroppen, vet inte om det är bestående eller inte. Hon behöver hjälp att andas, eftersom hon inte klarar av det själv.
Det är så sjukt att det finns sådant våld från andra människor. Jag tänker även på den här 7-åringen som blev ihjälhuggen av sin egen far. Och på allt som hänt i Norge på grund av en man?! 
Jag tänker även på en person jag känner som blev så fruktansvärt misshandlad av sin dåvarande kille att hon behövde sjukhusvård. Läkaren tog bilder på handavtryck på hennes kropp där han hållit fast henne, och blåtiran som hon hade över ögat. Visst känns det som att det är självklart att en sådan man ska få något typ av straff? Men nej, förundersökningen lades ner eftersom det inte fanns nog med bevis. Säg mig, vad är då nog med bevis?
Ska det måsta gå så långt att man måsta bli så pass misshandlad att man blir förlamad innan man tas seriöst? Eller ska man måsta få sin son dödad? Kvinnan vars son inte längre finns sökte jourhem för några månader sedan, hon hade beslutat att lämna mannen. Men hon kunde inte få den hjälp hon behövde, så hon gick tillbaka till honom.
Jag tycker det är så hemskt. Och samtidigt tänker jag på hur tur jag själv har haft. I allt elände som var, så hade jag ändå tur. Det behövde inte gå så långt, jag blev trodd från början. Och jag träffade precis rätt människor vid rätt tidpunkt. Som han jag berättade om som skjutsade mig till polisstationen efter att mitt ex hotade mig, han som hjälpte mig fixa titthål på dörren. Hade han inte varit här precis när jag fick de sms'en hade jag förmodligen inte gjort någonting, och vad hade då hänt?

Kommentarer
Postat av: mami

Ja, tänk vad en människas ondska kan göra?

Men jag säger som någon tjej som var med om attacken i Norge hade sagt;

Tänk då vad många människors kärlek kan göra!



Jag har försökt fostra er att se gott i människor att det alltid finns en orsak varför människor och vi själva för den delen beter sig som de gör. Men sen finns det en gräns när inte vi kan göra något för en annan utan den personen faktiskt är så sjuk att den behöver vård och fängelse.



Jag tycker du ska ta och till media, bli ett ansikte utåt. Du har redan beskrivet allt så bra hur det kan vara... Med syfte att få lagen ändrad. För lagstiftningen hinner inte med. Så sådant som skrivs på internet och i sms tas med som "bevis". Att den som äger ex mobilen också är ansvarig för det som skrivs.



Du har ju alla "bevis" sparade från mobilen där han erkänner "allt" och ändå så är det inte bevis enligt lag!

Det behövs någon som vågar ställa ner foten och DU har den karisman att göra det! Fundera på saken. Ni skulle ha träffats eran grupp och diskutera saken och ta med frågan; skulle de alla våga berätta sin livupplevelse? Du kan ju göra det offentligt, för det gör du ju redan... men ju fler ni är...

Puss hjärtat <3

2011-07-26 @ 09:12:32
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: Fia

Det är faktiskt sjukt hur ond en människa kan vara. Som tex den här saken i Oslo, det är hemskt.

Och framförallt det du vart med om. Jag kan verkligen inte förstå hur en person kan vara/göra så. Men det är ju något som är helt galet fel då, hos den personen. Oftast vet vi väl inte vad dom har med sen förut och så, vad dom vart med om osv.. Men det känns som att det inte ska spela någon roll. Att medvetet kunna göra illa någon annan människa på det sättet, det är ju så fruktansvärt fel så att man tycker det borde vara självklart för alla. Men det är det uppenbarligen tyvärr inte. Det är synd. Och att det ofta händer att inte personen ifråga får varken straff eller hjälp är tragiskt också. Som du säger, om det ska gå så långt att man ska behöva mista någon eller bli helt sönderslagen innan det blir bevis nog, så är det ju något annat som inte står helt rätt till.

Men det är så otroligt bra att du skriver om det vännen, för det är garanterat någon som blir hjälpt av det!! Och det behövs folk som skriver om sådant, för det är så viktigt. Det hjälper andra lika mycket som dig själv. Så fortsätt med det!

Älskar dig vännen. <3

2011-07-26 @ 16:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0