Du bestämmer själv ditt värde

*Nummer 62 - Du bestämmer själv ditt värde
Newsflash: Ditt värde har ingenting personligen med dig att göra! Ditt värde är något som du bestämmer dig för att utstråla. Även om du egentligen har  världens sämsta självkänsla så är det ingen som vet om det - så länge du inte tänker tala om det för dem. När andra bildar sig en uppfattning om dig har de inget annat att gå på än det som du väljer att ge dem.


Detta tips skulle jag vilja likna med ett uttryck jag ofta har använt: "Fake it 'til you make it."
Men detta jag vill påtala i detta inlägg utan det är just rubriken i tips nummer 62 - "Du bestämmer själv ditt värde." Jag har ofta en tendens att vara okej med allt. Och även om jag egentligen inte är okej med det, så säger jag att det är okej och biter ihop. Det må ju vara kopiöst idiotiskt. Vad visar man då att man har för värde egentligen? Gör vad ni vill, behandla mig hur ni vill, ta mig för given - det är okej.
Nej det är inte alls okej, inte på långa vägar. Visserligen händer det emellanåt att jag tycker att någon inte behandlar mig rätt eller respekterar mig, och då "släpper" jag denna människa. Jag låter den gå, för att undvika energitjuvar.
Det har hänt då och då att jag umgås med någon som säger att de ska komma hit en särskild tid, men dyker inte upp, och hör inte heller av sig. När man försöker kontakta denna person får man inget svar och man väntar. Efter ett tag får man svar, någon bortförklaring om varför ankomsttidpunkten blivit framskjuten och lovord om att "jag kommer nu istället." Oftast säger jag bara okej, fastän jag tycker att det är dålig stil. Jag tänker att alla kan få förhinder, för det kan man ju faktiskt få. Däremot tycker jag att man ska höra av sig när sådana förhinder uppstår. Dock finns det en gräns även för mig. Är inte min tid värd någonting, ska jag ständigt sitta och vänta och det är okej?
Jag må säga att jag oftast är väldigt tålmodig, och jag blir inte ofta bitter. Och när jag väl blir det så sitter det inte i särskilt länge. Men egentligen, hur behandlar vi varandra? Hur många tar vi förgivet?
Jag och en kompis diskuterade det för ett tag sedan. Att ens bästa vänner planerar man inte så ofta att göra särskilda saker. Det blir ofta impulsivt när man är ledig så "hänger" man. Däremot dem som man inte är så nära med, dem man inte umgås med så mycket, de planerar man att träffa och ofta även vad man ska göra. Visst det är bekvämt, men..

*Nummer 52 - Bli inte tagen för given
...Kom ihåg att du är högsta vinsten. Det är du som funderar på om han är tillräckligt bra för dig, det är du som är den sällsynta fågeln som han måste fånga innan det är för sent.


* Ur Alla får ligga av Henrik Fexeus.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Norrejeriet är de nya ägarna!

Förresten du Sofia. Jag måste bara tala om att du fick mig att börja tänka om och göra små julklappar och ge till dem som jag inte kanske träffar varje dag men betyder mycket för mig.

"små" saker betyder.

2011-12-21 @ 18:11:28
URL: http://mrslisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0