So you want them to read your mind, but they can’t. . ..

Sitter och läser vetenskapliga artiklar om mäns våld mot kvinnor nu. Känner igen många av tankarna, skräms över hur det är på vissa ställen, och fascineras över hur fantastiska vissa är.
Det jag tycker är skrämmande är dock att i flera studier påtalas att vårdpersonal tagit upp frågan om våld när partnern varit närvarande?! Det är väl självklart att man inte berättar någonting då? 

‘You want them [providers] to know the truth, but you’re too scared to tell them. So you want them to read your mind, but they can’t. . ..’’

Jag känner igen det där tänket, fast då var det inte från vårdpersonal utan från annat folk runtomkring mig. Jag ville att de skulle veta, men jag vågade inte berätta. Jag önskade att de kunde läsa mina tankar, men när någon var nära sanningen så förnekade jag i sten.
Jag hade ofta en tendens att skämta bort allvaret (det har jag väl fortfarande men..), så jag berättade för en kompis om någonting han hade gjort mot mig, det var en bagatell som jag egentligen inte såg som någonting allvarligt i sig. Hon var dock den första som sa till mig "Men Sofia, du vet väl att det är så här kvinnomisshandel börjar.." Dessa ord skrämde mig, men jag förnekade att det någonsin skulle hända, och sedan berättade jag aldrig mer någonting för henne. Men jag minns att varje gång vi träffades så önskade jag att hon skulle veta.

I artiklarna jag hittills läst har det även stått om hur viktigt det är att personalen inger en känsla av trygghet och tillit. Hur viktigt det är med kroppsspråk, leenden, ögonkontakt, användanden av namn etc. När jag läser detta tänker jag på min kontaktperson på kvinnorfridsmottagningen, hon är helt fantastisk. Varje gång jag kommer dit möter hon mig med ett leende, hon tar upp där vi slutade sist, hon får mig att känna som att hon verkligen bryr sig.
När jag är färdigutbildad och börjar jobba ska jag sträva efter att vara en sån person, som verkligen ser patienterna, och får dem att känna sig sedda.

Kommentarer
Postat av: mami

Du är redan en fullfjädrad empatiker och kommer att bli en fantastiskt sjuksköterska.

När jag jobbade, så hade jag bara en sak som jag ville skulle fungera och det var när barnen gick hem från, barntimmarna, barnkören, konfirmandundervisningen, så skulle de ha sett sig sedda. Om nånting annat gått in, ja, det var mindre viktigt! Men för mig var det A o O, eftersom jag visste att en del av de barnen inte fick den uppmärksamheten hemma och det kanske var enda gången på hela veckan en vuxen verkligen "såg" dem och bekräftade deras existens!



Så du har sååå sund inställning!

Sen... nu... vis?! av din erfarenhet, dax att faktiskt vara rak och ärlig, även med dig själv!

Den svåraste uppgiften vi har i vårt liv och också den första grundstenen; Var sann i dina val!



Älskar dig och längtar tills du kommer hem, även om det blir lite stökigt runt omkring dig ;) Puss <3

2011-12-07 @ 10:58:42
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: Enelie

Sv: jag har varit in på deras sida och dom är bra! :) tack så mycket det ska jag komma ihåg! :-)

2011-12-08 @ 11:08:35
URL: http://keepupthestyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0