Utbildning?

Igårkväll var en kompis förbi, samma kompis som fick mig att förstå att "jag är öppen men tillbakadragen". Han är verkligen en människa som säger precis vad han tänker. Igår pratade vi om utbildningar och han sa: "Jag ser inte dig som sjuksköterska, jag tror inte det är rätt yrke för dig. Jag ser dig som förskollärare, så du får pyssla och aktivera barnen". Först protesterade jag ju friskt eftersom att jag kan absolut inte barn men som han sa, "Du tror bara att du inte kan barn för att du har inte kommit i kontakt med dem nog mycket". Klart det finns stunder då jag också funderat om sjuksköterska är helt rätt. Vissa delar av yrket gillar jag, jag gillar som det var på samvården - för då fick man patientkontakten. Däremot som det var på lung/gastro gillade jag inte - där tyckte jag att det var mest att dela mediciner, dokumentera och samordna med andra organisationer. Jag har aldrig på riktigt funderat om det här verkligen är rätt utbildning för mig, kanske är det inte det. Men jag trivs på utbildningen och har kommit så långt så lär ju läsa klart. Dessutom sägs det ju att bara man har en högskoleutbildning är det lättare att få vilket jobb som helst. 

Han sa även en tanke som jag själv haft. Han tror att Dexter skulle vara mysigare utan gamlingarna. På sätt och vis tror jag också det, för att när jag har varit hemma i Järvträsk så har han varit mysigare! Men samtidigt, nu har han ju vant sig vid att gamlingarna är här. Dock trodde inte Nicklas att det skulle göra någon skillnad. Det känns fel att ens tänka tanken att lämna tillbaka dom, det är ju mina bäbisar. Just nu fungerar det ju faktiskt. Men det är lite jobbigt när man ska hemåt. Dexter kan man antingen ta med sig eller låta vara hos någon annan. Gamlingarna måste som vara här. Men det blir ett senare problem, om det blir så att jag börjar fara hemåt eller någonstans ofta. Det hade faktiskt varit skönt att kunna fara hemåt oftare. Det är trevligt att komma hem. Men nej, nu är det mina bäbisar!

Dexter har blivit så stor!

Nej nu ska jag sätta mig med vfu-uppgiften. Jag är inte alls motiverad men what to do. Nicklas visade mig dock en sida igår - google translate. Så jag kan översätta de vetenskapliga artiklarna, så jag förstår! Shit vad mycket enklare allt blev då!

Kommentarer
Postat av: mami

Jag tror du är på helt rätt utbildning, men kanske inte av den anledningen du tror ;)

Jag kan inte släppa budskapet jag fick när du var 11...ler ännu bredare... jag vet vad du tycker om den tanken... men men, den som lever får ser.

När jag för över 10 år sen "såg" vad Eva skulle arbeta med i framtiden, så sa jag inget, för jag visste att hon skulle få frispel och säga "no way"

Nu är hon själv helt inne på att det är det som är hennes livsuppgift. Du har en "vis" mor hahaha...

sen kanske jag inget skulle ha sagt, men jag tror att "ALLT" har en mening så....



Är det något du har ärvt, så är det att du är en människo-människa! Dvs. Alla åldrar trivs bland dig, för att du "ser" och bekräftar din omgivning!



Ditt blivande yrke, har inget med vilken ålder du kommer att jobba utan ditt bemötande.



Jag tror Dexter och du behöver dina "småtanter" just nu... Det kommer en naturlig brytningspunkt när ni ska lämna varandra och då kommer det inte att vara några tvivel. Njut av varandra i nuet och grubbla inte så mycket framåt...

Älskar dig rosenknopp!

(Det gör ont när knoppar brista ut i sin fulla skönhet)

2010-10-24 @ 18:17:43
URL: http://annasdrom.blogg.se/
Postat av: Emma

Men sen är det nog bra sällskap för en katt att det finns minst en katt till.

Vi människor kan inte helt ersätta det som katter kan få av varann :)

2010-10-25 @ 11:54:08
URL: http://emmapemmas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0