Genvägar?

Nu är jag inne i en sån där tröttperiod igen, skulle behövt en dag när jag inte har några som helst måsten, få sova utan att ställa en väckarklocka, sova ut, så att jag inte somnar direkt efter skolan. Meeen, har inte riktigt tid med det, som det ser ut nu. Och imorgon ska vi stiga upp extra tidigt så vi hinner se nya avsnittet av vampire diaries innan vi far med bussen till Järvträsk. Ja, det är viktigt! ;p

Idag var jag på ännu ett möte som avslutades med orden "jag är rätt säker på att du behöver komma tillbaka hit ett tag till." Jag trodde att det var ganska bra nu, kanske för att jag inte riktigt har hunnit sätta mig ner och tänka efter. Att man kan bli så påverkad av någon på så relativt kort tid. 

Beteendet förändras, försvarsmekanismer blir allt vanligare, försiktighetsåtgärder ens vardag.

Jag har tänkt litegrann på hur mycket genvägar man tar i livet. Alla människor gör det någon gång, man väljer den väg som verkar enklast för stunden. Man sover tio minuter längre på morgonen för det är så skönt för stunden att få ligga kvar i sängen en liten stund extra, att det sen innebär att stressa iväg till skolan/jobbet det är ett senare bekymmer. Skjuter upp den där inlämmningsuppgiften till sista dagarna innan den ska vara inlämnad, för att allt känns ju så mycket viktigare än just den. För min del innebär en stor genväg - förnekelsen. Det har varit enklast att förneka, förneka allvaret för både andra och för mig själv. Det har varit enklast för stunden, men det fungerar inte i längden.

Jag tror det är bra att jag fortsätter gå dit. Fortsätter tvingas att prata. För att jag förstår inte själv varför jag ibland agerar eller reagerar som jag gör. Jag tänker inte ens på att det är något speciellt med det, inte förrän jag får det svart på vitt.

Idag skrev vi en skoluppgift, om några barncase. Då reflekterade jag över hur roligt det faktiskt är att leka med ord. En mening som egentligen kan vara rätt kort, kan man måla upp lång om man bara pyttsar dit lite ord här och där. Jag gillar att skriva, jag gillar att måla upp en bild av någonting med ord. Jag kanske inte är särskilt konstnärlig av mig på så sätt att jag kan måla en vacker tavla, eller sy en balklänning, men personligen tycker jag faktiskt att jag är rätt verbalt kompetent. Dock finns det så många ord som man ännu inte lärt sig, som skulle kunna göra ens språk ännu mer målande.

Idag har vi varit och solat igen, sista gången på ett tag. Brunare än så här behöver jag inte vara just nu. Förutom att man ligger på rygg i ett solarium så är det rätt skönt. Värme. Jag gillar värme, men fryser ofta, precis som min kära mor. Samtidigt är jag glad att det är fryser jag alltid gör istället för att svettas. Som man brukar säga "Det är lättare att klä på sig än av sig."

Idag såg vi ännu en romantisk komedi "When In Rome". Faktiskt en rätt bra film, den var fin. Jag som säger att jag inte gillar film har nu i veckan sett fler än jag gjort på väldigt länge. Det är inte så farligt ändå, ibland kan det vara rätt skönt. Det kanske inte är så socialt, men ibland behöver det inte vara det.
Som jag skrev igår, det är skönt att systrarna är här, det kommer att bli tomt utan dom. Erika är nu 17år, och kommer inte ha hunnit fylla 18år i sommar. Det är inte det lättaste att hitta sommarjobb hemma när man inte har körkort, så vi har börjat prata om att hon kanske ska söka någonting här i Umeå och bo hos mig ett tag i sommar. Ärligt talat hoppas jag att det blir av. Det skulle vara skönt att ha henne här. Någon att vara med när man vill ha någon att vara med, men som ändå inte är ivägen när man vill vara ensam. Helt perfekt helt enkelt!

Nej nu ska jag kanske ta och lägga mig bredvid Thelma och sova, hon ligger och snarkar så sött så :')


Hur mycket tjänar vi egentligen på att ta genvägen? Det ser enklare ut, vägen är kortare. Men det är en stor vattenpöl i mitten som sänker farten, och underlaget är inte lika bra som den riktiga vägen. Ändå väljer vi genvägen. It seems easier.

Kommentarer
Postat av: Fr4

ditt bästa inlägg ever :) nog för att ja inte läst alla men detta va bra :)

2010-11-05 @ 01:57:02
Postat av: mami

Riktig mammaklass på detta inlägg ;)

Vi har föresten ett väldigt bra inslag här när det gäller genvägar... varför lära sig sy?..."mamma kan ju" Hur många gånger har jag inte försökt få era att bara sy en enkel sömn, som ex laga sina leggings?

Väldigt enkelt, men någonstans måste man börja, fast det är ju så enkelt att be mamma istället, så slipper jag lära mig... eller, kanske du tänker annorlunda nu fullt ut?!



Sen har du en gåva, en konstnärlig gåva, en estetisk gåva, men felet har varit att ni hela tiden utgått i från att ni ska kunna allt på mammas nivå, direkt, annars så är ni inte nog duktiga. -men ingen kan allt direkt, allt är övning, övning, övning.

Min "fördel" är att mormor aldrig hade tid så jag lärde mig den låååånga vägen, men mycket erfarenheter på min väg.



Idag förväntar samhället att man bara ska kunna... och kan man inte efter några veckor så lönsch det inte...

Kom att tänka på att det är som bagarstugan; ni har alltid fått vara med, och allt eftersom lärt i fler och fler moment... Du har ju "smitit" sista åren, men dina systrar kan allt på egen hand nu, från att elda, deg, och baka.... Det är lång erfarenhetstid, men det har inte varit ett jobbigt lärande utan mer krävt deltagande...

Att inte välja en genväg.



Att du har ordets gåva är är sant. Du har gåvan + att du hela tiden utvecklar den. = öva,öva, öva.

Men det är ett naturligt verktyg, så man tänker inte ens på att det är en kunskap som också utvecklas ju mer man använder den.



Försätt och gå... så länge du får, för du behöver komma igen alla dina lager av genvägar, för att hitta igen din huvudväg... Har man genat i många år, så är det svårt att lämna en genväg som man tycker är den "rätta"

Puss!

2010-11-05 @ 06:49:59
URL: http://annasdrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0